Klachtenprocedure
Klachtenprocedure
Vindt u dat u niet correct bent behandeld door medewerkers van Zurel Medisch Advies, neem dan contact met ons op per telefoon (maandag t/m donderdag van 9.00 tot 12.00 uur) of per mail. Wij gaan graag hierover met u in gesprek.
Wilt u toch een klacht indienen dan volgen wij de procedure van het ZBG, conform de wet WKKGZ. U kunt de procedure via onderstaande link downloaden.
Heeft u vragen of hulp nodig bij het indienen van een klacht?
Neem dan contact met ons op per telefoon (dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 12.00 uur) of per mail.
Deskundigenoordeel
Bent u als werkgever en/of als werknemer het niet eens met het advies van de bedrijfsarts (of namens de bedrijfsarts met het advies van de POB) over de werkhervatting/ arbeids(on)geschiktheid neem dan contact met ons op per telefoon (maandag t/m donderdag van 9.00 tot 12.00 uur) of per mail (post@zurelmedischadvies.nl), wij gaan graag hierover met u in gesprek.
Blijft u het toch niet eens met het advies van de bedrijfsarts (of namens de bedrijfsarts met het advies van de POB) over de werkhervatting/ arbeids(on)geschiktheid dan kunt het UWV advies vragen in de vorm van een deskundigenoordeel. De formulieren vindt u via www.uwv.nl
U kunt bij het UWV over 3 zaken een Deskundigenboordeel aanvragen in het kader van re-integratie/ verzuim:
- Doet de werkgever voldoende aan re-integratie / om te zorgen dat de werknemer weer aan het werk komt.
- Doet de werknemer voldoende om weer aan het werk te komen/ aan re-integratie.
- Bij een verschil van inzicht tussen werkgever en werknemer over de arbeidsgeschiktheid/ arbeidsongeschiktheid.
Zowel werkgever als werknemer kunnen een Deskundigenoordeel aanvragen, er zijn zowel voor werkgever als voor werknemer kosten aan verbonden.
Second opinion
Werknemers hebben de mogelijkheid om een second opinion te vragen bij de bedrijfsarts.
Een second opinion wordt doorgaans aangevraagd als er onduidelijkheden blijven bestaan over klachten, vragen en oorzaken van gezondheidsproblemen al dan niet in relatie tot het werk. Het betreft hier (arbeids)gezondheidskundige vragen. Het is niet de bedoeling dat een second opinion wordt aangevraagd als een werknemer het niet eens is met de werkhervatting, dat is geregeld in het Deskundigenoordeel bij het UWV.
Een second opinion aanvragen gaat als volgt in zijn werk.
- De werknemer vraagt de bedrijfsarts om een second opinion. Deze verwijst hem door naar een andere bedrijfsarts, die in het basiscontract is opgenomen. Staan er meerdere bedrijfsartsen in het contract, dan mag de werknemer kiezen welke hij wil raadplegen.
- De werkgever betaalt in principe de kosten voor de second opinion. Uitzondering hierop is als de werknemer kiest voor een bedrijfsarts die níet in het contract met de arbodienst of bedrijfsarts is opgenomen. Dan hoeft de werkgever de kosten niet voor zijn rekening te nemen (mag wel uiteraard).
- De bedrijfsarts honoreert een verzoek om een second opinion in principe altijd. Hij moet zwaarwegende redenen hebben om dat niet te doen, bijvoorbeeld omdat er geen enkele grond bestaat voor dit verzoek, of als herhaaldelijk onnodig of oneigenlijk gebruik van de second opinion dreigt te worden gemaakt.
- De bedrijfsarts kan ook zelf een second opinion aanbieden bij een andere bedrijfsarts aan de werknemer als de situatie hierom vraagt. Bijvoorbeeld wanneer de bedrijfsarts niet over de specifieke kennis beschikt die nodig is om een beroepsziekte vast te stellen. De werknemer is niet verplicht een andere bedrijfsarts te raadplegen.
- De second opinion en informele collegiale ondersteuning – zoals die in de praktijk nu al voorkomen – kunnen naast elkaar bestaan.
De second opinion vervangt niet het deskundigenoordeel van het UWV. Er zijn een aantal belangrijke verschillen, die hieronder in een schema zijn opgenomen: